wtorek, 2 października 2012

Pudełko ośmiokątne

Niedawno prezentowałam czworokątne pudełko z kręciołami, a dziś nastąpi podwojenie ilości wierzchołków ;)

Ośmiokątne pudełko jest przykładem prostego origami, z ogromem matematyki: w rolach głównych występują tu przekątne i dwusieczne, ale nie można pominąć wierzchołków, czy chociażby ukrytych tu i ówdzie ułamków... Zdecydowanie matematyczna jest również finalna postać podstawy pudełka - ośmiokąt (foremny na dodatek).

A teraz szczegóły:

Potrzebne: 16 kwadratowych kartek papieru
Czas pracy: około godziny
Stopień trudności: 3/5

Oto moje pudełko:



Jak to zrobić?



7 komentarzy:

  1. Hmmm... coś mi tu nie pasuje. Jak zrobimy wszystkie moduły tej samej wielkości to jakim cudem udaje się włożyć pokrywkę na denko? O ile wszystko jest porządnie i dokładnie złożone to nie ma prawa się udać.

    Matematyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cenna uwaga, aczkolwiek należy też pamiętać o tym, że pracujemy z papierem, dzięki czemu wystarczy rozsunąć moduły o ułamki milimetrów, by udało nam się "rozszerzyć" wieczko, tak, by objęło denko. Można oczywiście pokusić się o wykonania wieczka z większym luzem (tzn. zmienić chociażby wielkość modułu), jednakże im lepiej wieczko dopasowane - tym lepiej (pokrywka będzie ciaśniej dopasowana)

      Usuń
  2. Czy wiesz może, Moniko, kto jest autorem tego modelu?

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety nie znam autora tego pudełka. Pokazała mi je koleżanka na jednej z konferencji. Jeśli natomiast ktokolwiek zna autora - to proszę o podesłanie informacji :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ale do tego pudełeczka jest zupełnie inna podstawa :) w takim stylu jednak inna :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak już wspomniałam - pudełka nauczyła mnie koleżanka i taką wersję przedstawiłam. Podejrzewam, że tak, jak i inne modele - ten ma wiele alternatywnych wersji wykonania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cześć. Jestem fanką tego bloga ale czy są tu instrukcje obrazkowe?

    OdpowiedzUsuń