czwartek, 20 września 2012

Dwudziestościan - snapologia

Dziś opis pierwszej z bryłek, które w ostatnim czasie udało mi się wykonać :)

Mam nadzieję, że pokusicie się o wykonanie własnych... i pochwalicie się swoim dziełem.

Dla przypomnienia - dwudziestościan, to wielościan foremny, którego każda ze ścian jest identycznym trójkątem równobocznym. Oczywiście - jak sama nazwa wskazuje - jest ich dwadzieścia ;)

Jak łatwo samodzielnie sprawdzić, ile elementów należy wykonać?

Należy sobie w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie, z jaką bryłą mamy do czynienia? No fakt... dwudziestościan... dwadzieścia ścian, każda taka sama, każda jest trójkątem, czyli w rzeczywistości dwadzieścia połączonych ze sobą trójkątów równobocznych... hmmm... to było łatwe ;)

Teraz pojawia się pytanie: jak te trójkąty połączyć w całość? Ile krawędzi będzie miała ta bryła?

Co do tego, że każdy trójkąt ma trzy boki chyba nikt nie ma wątpliwości ;) Dowolne dwa trójkąty zawsze będą łączyły się jednym bokiem (też proste, co?), czyli jedną krawędź mają wspólną. Stąd, skoro mamy 20 trójkątów, to bez łączenia, mamy w sumie 60 krawędzi do wykorzystania. (20 x 3). Ponadto, skoro każda krawędź połączy dwa trójkąty, to tak na prawdę potrzebujemy połowę krawędzi, czyli 30 :)

Działa to oczywiście w przypadku każdej bryły np. w dla ośmiościanu (8 trójkątów), będziemy mieli 8 x 3 : 2 = 12 krawędzi :)

Dodatkowo w przypadku dwudziestościanu, w każdym jego wierzchołku "łączy" się pięć trójkątów, co można oznaczyć 3,3,3,3,3 (zapis ten przyda się w przypadku bardziej skomplikowanych wielościanów)

Tyle wiedzy chyba wystarczy na dobry początek :)

A teraz do dzieła!

Potrzebne: 10 pasków "S" (z których powstanie 20 trójkątów) i 8 pasków "D" (z których powstanie 30 łączników - dwa zostaną)
Czas pracy: ok. 1 h
Stopień trudności: 3/5 



We wcześniejszym wpisie pokazywałam, jak przygotowywać i łączyć elementy (można dodatkowo łączniki podklejać klejem, by bryła była trwalsza).

Oto mój dwudziestościan


Jak to zrobić?


9 komentarzy:

  1. ale to gupie i nie umiem tego zrobić D:

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne, ładnie wygląda i dobrze wytłumaczone :)

    OdpowiedzUsuń
  3. tam chyba jest jakiś błąd, bo 1cm mi brakuje :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmmm... nie powinno... :) spróbuj jeszcze raz - może "ciaśniej" zawijaj :)

      Usuń
  4. tego się nie da zrobić!

    OdpowiedzUsuń
  5. Super, piękne. Mam 12 lat i dałam rady zrobić!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ekstra! To tylko potwierdza, że origami jest dla każdego :)

    Gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę super . Zrobiłem i efekt super :-D

    OdpowiedzUsuń