wtorek, 11 września 2012

Snapologia - kilka słów wprowadzenia...

Dziś, po wielu dniach składania bryłek "nową" metodą, zaczynam wstawianie ich na bloga ;)

Technikę tę poznałam jakiś czas temu, natomiast, o tym, że nazywa się właśnie snapologią dowiedziałam się dopiero w te wakacje, dzięki mojej współlokatorce na konferencji MiK w Spale.

Technika bardzo prosta - twórcą jest niemiecki fizyk Heinz Strobl, członek Towarzystwa Origami w Niemczech. Samo docinanie paseczków i tworzenie z nich wielokątów, można śmiało wykonywać podczas oglądania ulubionych seriali ;)

Ja, odświeżywszy tę metodę, postanowiłam wykonać nią wszystkie wielościany platońskie (czyli takie, których każda ściana jest przystającym wielokątem foremnym). Tu przypomnienie: takich brył jest tylko pięć: czworościan, sześcian, ośmiościan, dwunastościan i dwudziestościan.


Jeśli jednak dopuścimy, by ścianami takiej bryły byłe wielokąty foremne (ale nie wszystkie przystające), powstaje grupa brył, zwana wielościanami półforemnymi, bądź archimedesowymi. Nie będę powielać informacji, które są dostępne na ten temat w sieci, aczkolwiek oto kilka linków do nich:





Postanowiłam wykonać te trzynaście wielościanów...

Ale to jeszcze nie koniec!

Płynnie od archimedesowych - przeszłam do brył Catalana i wykonałam trzy, które da się zrobić techniką snapologii.

Dodatkowo stworzyłam też małą grupę antygraniastosłupów, ale o tym wszystkim szczegółowo w kolejnych wpisach...

A na razie oto, co udało mi się stworzyć:




4 komentarze:

  1. idź o krok dalej i połącz te bryłki z diodami :) będzie nowoczesny żyrandol - ivo

    OdpowiedzUsuń
  2. hmmm... kiedyś już robiłam taką lampkę nocną, aczkolwiek nie było wówczas jeszcze mody na diody ;) więc w obawie wywołania przypadkowego pożaru - rozmontowałam moje dzieło :) kto wie... może teraz zrobię ulepszoną, diodową wersję beta..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciała bym zrobić tą niebieską kulkę na samym początku
      z ilu elementów się składa?

      Usuń
  3. Chyba chodzi Ci o tą największą bryłkę, czyli dwudziesto - dwunastościan rombowy wielki (sprawdź w pokazie slajdów)

    Jeśli chodzi o ten model, to jest dosyć niestabilny i wykonany z wielu elementów...

    dokładnie potrzeba:
    30 kwadratów, 20 sześciokątów, 12 dziesięciokątów i 180 łączników.

    Sposób połączenia jest 4,6,10, co łatwo dopatrzeć na grafice na:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wielo%C5%9Bcian_p%C3%B3%C5%82foremny

    OdpowiedzUsuń